En

Életrajz

1906. április 9-én született Pécsett, Csiszár Győző néven. Anyja a Nagyszombatból (ma Trnava, Szlovákia) származó Csiszár Anna, apja a Temesvárról (ma Timișoara, Románia) Budapestre költözött Vásárhelyi Győző (Viktor) Lajos főpincér. Vasarely gyermekéveinek egy részét a felvidéki Pöstyénben (ma Piešťany, Szlovákia) tölti.

1908 A család Budapestre költözik. A gyermek neve megváltozik: ezentúl Vásárhelyi Győző. A vendéglátás és a színház világa veszi körül: nagynénje, Vásárhelyi Vilma a Nemzeti Színház színésznője, majd a Fővárosi Orfeum és a Tarka Színpad tagja.

1921−1925 Francia és német nyelvű üzleti levelezést tanul és szerez felső kereskedelmi iskolai érettségi bizonyítványt.

1922 Podolini-Volkmann Artúr Szabad Képzőművészeti Rajz- és Festő- iskolájába (Újpest, Váci út 15.) jár esti aktrajzolásra, emellett megtanulja a festék-előállítást, a vászonalapozást, a keretkészítést.

1925 Segédkönyvelő a „Labor” Gyógyszer- és Vegyészeti Gyárban; itt kapja első reklámgrafikusi megbízásait is. Orvostudományi tanulmányokban mélyed el.

1929−1930 Beiratkozik a budapesti Bauhaus-iskolaként megnyíló Műhelybe, amelyet 1928-ban alapítanak festők, építészek, technológiai szakemberek (köztük Bortnyik Sándor és Molnár Farkas), akik előzőleg jelen voltak az Új Építők Társaságának megalakulásánál is. Vásárhelyi 1929 őszén csatlakozik az ekkor a VI. kerület Nagymező utca 3. alatti, tetőtéri műterem – lakásába költöző Bortnyik Sándor saját reklámgrafikai Műhelyéhez. Reklámgrafikát, tipográfiát, modern designt, film- és színpadművészetet tanul mesterétől. Itt találkozik Spinner Klára (1909–1991) tervezőgrafikussal.

1929−1931 Első reklámterveit közli.

1930 A budapesti Iparművészeti Múzeum Könyv- és Reklámművészeti Kiállításán kiállít Bortnyik Sándor iskolájával. A tárlaton olyan mesterek is részt vesznek, mint Moholy-Nagy László és Breuer Marcell. Vasarely Spinner Klárával reklámgrafikai kiállítást rendez Kovács Ákos galériájában.

1930 Párizsba költözik. Házasságot köt Spinner Klárával; két fiuk születik: André (1931) és Jean-Pierre, művésznevén: Yvaral (1934–2002). Vasarely francia nyomdáknak (Draeger, Devambez, Agence Havas) dolgozik.

1933 A budapesti Ernst Múzeumban bemutatja a francia megbízásokra készült grafikáit.

1935 Orvosi kiadványok reklámmellékleteit készíti Roger Bessard kiadójában, akivel társul, ezzel anyagi helyzete biztossá válik. Művészi grafikai tervezést oktató saját szabadiskola alapítását tervezi, de terve nem valósul meg.

1939 A párizsi Flore kávéházban megismerkedik a divatszalont vivő Denise Renével (szül. Denise Bleibtreu, 1913–2012).

1942−1943 Képzőművészeti alkotásokat készít. A trompe-l’œil- és a különféle figuratív elemeket illogikusan egymás mellé helyező képeivel elnyeri a szürrealista André Breton érdeklődését.

1944. február 13-án Párizsban megnyílik a Galerie Denise René (rue La Boétie 124.) első kiállítása, Vasarely rajzai és grafikai kompozíciói címmel. Vasarely ettől kezdve Denise Renével közösen alakítja ki a galéria művészeti programját. 1929–1939/1945 közötti éveit később Grafikai korszakának, a kezdeti figuratív és gesztuális festői periódusát pedig, sikerei ellenére, Tévutaknak nevezi.

1946−1951 A Galerie Denise René a geometrikus absztrakt, majd a kinetikus művészet kizárólagos képviselete felé indul a Peintures abstrait (Absztrakt festészet), I er Salon des Réalités Nouvelles (Az új valóságok első szalonja) és a KlarForm (1951) című kiállításokat követően. A fordulat főszereplője Vasarely.

1947−1954 Belle Isle tengerpartján, majd Gordes-ban (La Vaucluse megye) töltött nyaralásain a fény reflexiójának megfigyelése optikai vizsgálódásra inspirálja, ami megjelenik a Belle Isle- és a Kristály-korszak absztrakt festményein. A párizsi metró csempeburkolatán megfigyelt finom hajszálrepedések ihletik a Denfert-korszak műveit. Belekezd a térlátással, a mélységérzékeléssel kapcsolatos kutatásaiba. Életműve párhuzamosan halad a modern látáskutatással.

1951−1954 Arcueil-be költözik. Fekete–fehér-periódusa elvezeti sajátos kinetikus művészete alapelveihez. Rajzai felnagyításából létrehozza Fotografizmusait. Szitanyomatokat készít és megalkotja első „kinetikus mélyreliefjeit”. Hommage à Malevitch című művét felhasználja 1954-ben, a Carlos Raúl Villanuevával közösen tervezett első építészeti munkájában, a Caracasi Egyetem kerámiafalán.

1955 A Galerie Denise Renében megnyílik a kinetikus művészet első nagy nemzetközi kiállítása: a Le Mouvement (A mozgás). Az egyetlen sárga papírlapra nyomott katalógusban Vasarely közzéteszi úgynevezett Sárga Kiáltványát.

1959−1961 Szabadalmaztatja a szín és forma egységén alapuló plasztikai egység című találmányát, amely Plasztikai ABC-je alapjául szolgál. A demokratikus sokszorosítás gondolata értelmezi Planetáris folklór című sorozatát.

1960 és 1963 Denise Renével két kiállítást rendez Kassák Lajosnak (1887– 1967), és kiadja a Kassák–V. Vasarely szitanyomatalbumot (1961).

1961 Annet-sur-Marne-ba költözik.

1965 A New York-i The Museum of Modern Art The Responsive Eye (A fogé- kony szem) című kiállításának egyik sztárja.

1967 Gestalt-kísérleteivel a látásban rejlő bizonytalanságot, az optikai csalódást, a mozgás képi illúzióját modellezi.

1967−1981 „A színes város” utópisztikus építészeti gondolatait közzéteszi Plasti-Cité (1970) című könyvében. Több köztéri szobrot adományoz Magyarországnak, a pécsi Zsolnay Porcelángyárral együttműködve (a budapesti Déli pályaudvar 1976-es murális művét, majd 1977-es mázaskerámiaplasztikáját).

1968 Vasarely 123 szitanyomatot ajándékoz a budapesti Szépművészeti Múzeumnak. Harmincöt év után először látogat Budapestre.

1969 Retrospektív kiállítása nyílik a budapesti Műcsarnokban. A megnyitón jelen van a művész és családja, Denise René, valamint a Galerie Denise Renét tulajdonló családtagok. Felkeresi Bortnyik Sándort.

1969−1977 Nemzetközi hírű művészek (köztük Josef Albers, Jean Arp, Sonia Delaunay, Le Corbusier) huszonhat geometrikus absztrakt és kinetikus művét küldi a Janus Pannonius és a Szépművészeti Múzeumnak. Három festményét a Szépművészeti Múzeumnak adományozza, a Műcsarnok XX. századi magyar származású művészek külföldön című kiállítása alkalmával.

1970−1996 Gordes-ban Vasarely didaktikai múzeum nyílik.

1976 Aix-en-Provence-ban a művész tervei alapján felépül a Vasarely Alapítvány – Építészeti Központ (Fondation Vasarely – Centre Architectonique). Július 14-én megnyílik a Vasarely Múzeum Pécsett.

1981. szeptember 24-én aláírja a Budapest részére tervezett Vasarely Múzeum adománylevelét.

1983 tavaszán megnyílik az első Vasarely-kiállítás a Szépművészeti Múzeumban, ahol a művész előadást tart alapítványi koncepciójáról.

1987. május 8-án a művész jelenlétében megnyílik az óbudai Vasarely Múzeum, amelyben 411 műtárgy és 92 kiadványból álló könyvtár található.

1989 Budapesten bejegyzik a Vasarely Alapítványt, amely éveken át sokszorosító műhelyt működtet és szitanyomatokat értékesít, egyben a nyugati emigráns magyar művészeket dokumentálja.

1997. március 15-én, 91 éves korában Victor Vasarely Párizsban elhunyt.

Kiállításaink közül ajánljuk