A Trónoló Istenanya a bizánci Pnagia Nikopoia (A győzelem minden szentségének hordozója) ábrázolására vezethető vissza. A trónoló királynői méltóságban megjelenő Mária ölében a gyermek Krisztussal. Itt érhető tetten az az elgondolás is, miszerint Mária a bölcsesség trónusa, vagyis, ahogy egy királynak méltó hely a trón, úgy Mária is méltó volt arra, hogy benne testesüljön meg az ige, Isten bölcsessége, tehát a megváltó Krisztus. Mária az Angyali üdvözletkor, Krisztus „befogadásával”, tulajdonképpen a megváltást fogadja magába, Éva bűnét helyreigazítva. Ez az egyik magyarázata annak a hagyománynak, hogy Máriát, mint Új Évát tartják számon. A képi ábrázolásban ennek a nyomát például olyan esetekben fedezhetjük fel, amikor Mária gyümölcsöt nyújt a gyermek Jézusnak. A Trónoló Istenanya típusa rendkívül elterjedtté vált és különböző változatok alakultak ki belőle, mint például a Maestá, ahol egyéb szentek társaságában látható.